תוצאות הרבעון השני והמחצית הראשונה של השנה
להלן תמצית התוצאות העסקיות לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה באלפי ש"ח:
סעיף |
שינוי |
H1/14 |
H1/13 |
שינוי |
Q2/14 |
Q2/13 |
מכירות |
4.8% |
514,445 |
491,099 |
23.2% |
289,209 |
234,672 |
רווח גולמי |
8.8% |
313,494 |
288,143 |
26.1% |
185,561 |
147,164 |
רווחיות גולמית |
- |
60.9% |
58.7% |
- |
64.2% |
62.7% |
הוצאות מכירה ושיווק |
18.4% |
272,469 |
230,168 |
30.3% |
150,443 |
115,484 |
% מהמכירות |
- |
53.0% |
46.9% |
- |
52.0% |
49.2% |
הוצאות הנהלה וכלליות |
29.2% |
8,367 |
6,477 |
42.4% |
4,877 |
3,424 |
רווח תפעולי* |
(37.6%) |
32,658 |
52,323 |
3.6% |
30,241 |
29,185 |
רווחיות תפעולית |
- |
6.3% |
10.6% |
- |
10.5% |
12.4% |
רווחי חברות בנות** |
(25.7%) |
5,865 |
7,890 |
29.0% |
4,079 |
3,163 |
הוצאות מימון נטו |
- |
(1,533) |
5,019 |
- |
72 |
760 |
רווח נקי |
- |
31,134 |
43,120 |
- |
26,089 |
25,100 |
* לפני חלק החברה ברווחי חברות בנות המטופלות לפי שיטת השווי המאזני, נטו.
** חלק החברה ברווחי חברות בנות המטופלות לפי שיטת השווי המאזני, נטו.
התוצאות העסקיות של החברה מושפעות מאד מעיתוי חג הפסח - בשנה שעברה חל החג ברבעון הראשון והשנה ברבעון השני, ולכן ההשוואה הנכונה היא בין התוצאות של המחצית הראשונה של השנה של שתי השנים.
המכירות במחצית הראשונה של השנה עלו ב-4.8%, אולם העליה נובעת מהגדלת שטחי מסחר, ובעיקר מהפעלת חנויות מותג הילדים The Children`s Place לראשונה בחודש מרץ השנה. החברה אינה מציגה נתוני מכירות על בסיס חנויות זהות.
פעילות האופנה ואופנת הבית בארץ גדלה במחצית הראשונה של השנה ב-8.6% מ-448 מ' ש"ח ל-487 מ' ש"ח. פעילות זאת כוללת את המותגים פוקס, פוקס הום, אמריקן איגל, ומותג הילדים TCP.
במחצית הראשונה אשתקד הפעילה החברה בתחום זה בממוצע 158 חנויות והשנה 162, גידול של 2.5%. בחנויות אמריקן איגל חל גידול של 67% מ-18 אשתקד ל-30 חנויות השנה.ברבעון הראשון נפתחו 5 חנויות של מותג הילדים TCP ונכון ליוני 2014 פעלו כבר 14 חנויות.
מספר חנויות פוקס ופוקס הום אשר החברה מפעילה, 162, לא השתנה מאז הרבעון השלישי של 2013. בתכנית החברה אשר הוצגה באותו רבעון מספר החנויות של פוקס היה אמור לעמוד בסוף 2014 על 185. לא נראה שזה עומד לקרות, והחברה לא נותנת לכך כל הסבר.
פעילות החברה בחו"ל ממשיכה לרדת. במחצית הראשונה של השנה הסתכמו המכירות בחו"ל ב-27.8 מ' ש"ח לעומת 43.1 מ' ש"ח אשתקד, ירידה של 35%.
במכירות המותגים בהם מחזיקה החברה 50% ואשר אינן מוצגות בדוח הכספי חלה ירידה: מכירות ללין ירדו מ-67.1 מ' ש"ח ל-65.5 מ' ש"ח, ומכירות המותגים בילבונג, סאקס ומרשה בלרינה ירדו מ- 72.6 מ' ש"ח ל-70.8 מ' ש"ח.
ברווחיות הגולמית חל שיפור של כ-2%, אולם מאידך חלה עליה חדה בחלקן של הוצאות המכירה והשיווק מהמחזור, מ-46.9% ל-53%, עליה אשר שחקה את הרווח התפעולי ב-37.6% ואת הרווחיות התפעולית מ-10.6% ל-6.3%. הוצאות ההנהלה והכלליות עלו אף הן בשיעור חד של 29.2%.
השיפור ברווחיות הגולמית נבע מירידה בשער הדולר אשר הוזילה את רכישות החברה מחו"ל.הוצאות המכירה והשיווק גדלו כתוצאה מעליה בהוצאות הקבועות עקב הגידול בשטחי המסחר, בעיקר כתוצאה מפתיחת חנויות TCP' וכן מהשקעה בהשקת המותג. עלויות התפעול הקבועות בתחום האופנה ואופנת הבית עלו במחצית הראשונה של השנה בכ-26%, הרבה מעבר לגידול במכירות.חלקן של עלויות התפעול הקבועות במחזור עלה מ-28% במחצית הראשונה אשתקד ל-33% השנה.
כגורם נוסף לעליה בהוצאות המכירה והשיווק מציינת החברה את השקת מועדון הלקוחות המאוחד לכל מותגי החברה. כאמור, נכון ליוני 2014 פתחה החברה 15 חנויות של TCP ועפ"י התכנון לסוף השנה תפתח חנות אחת נוספת ולסוף 2015 תהיינה לחברה 26 חנויות.
תזרים המזומנים החופשי אינו מממן את מלוא הדיבידנד
החברה מייצרת תזרים מזומנים מפעולות שוטפות אשר מממן את השקעותיה ברכוש קבוע ובלתי מוחשי וכן חלק מהדיבידנד.על פי מדיניות החברה מאז שנת 2002 מחולק דיבידנד פעמיים בשנה, לאחר פרסום תוצאות הרבעון השני והדוח השנתי, בשיעור של 50% מהרווח הניתן לחלוקה שנצבר במחצית השנה הקודמת, בכפוף לכל דין ולהחלטת הדירקטוריון.
כפי שניתן לראות בטבלה הבאה תזרים המזומנים החופשי אינו מספיק כדי לממן את חלוקת הדיבידנד. החברה גייסה בשנת 2013 מתאגידים בנקאיים 100 מ' ש"ח וסכום זהה במחצית הראשונה של 2012. גיוס הון זר זה וההשקעה הגדולה ברכוש קבוע ובלתי מוחשי במחצית הראשונה של 2014 גרמו לירידה ביחס ההון למאזן.
להלן נתוני הרווח הנקי ותזרימי המזומנים, באלפי ש"ח:
- |
H1/14 |
2013 |
2012 |
2011 |
רווח נקי |
31,134 |
94,190 |
81,668 |
74,710 |
תזרים מפעולות שוטפות |
69,686 |
85,177 |
99,911 |
86,805 |
רכישת רכוש קבוע ובלתי מוחשי |
53,775 |
59,048 |
61,668 |
30,870 |
תזרים מזומנים חופשי |
15,911 |
26,129 |
38,243 |
55,935 |
דיבידנד שחולק |
25,535 |
46,560 |
52,000 |
52,070 |
הון עצמי/מאזן |
49.8% |
57.3% |
55.0% |
54.4% |
חברת מידרוג דירגה בנובמבר 2013 את יכולת הפרעון הכוללת של החברה בדרוג A1 עם אופק יציב. ביולי 2013 פרעה החברה את כל חובה למחזיקי אג"ח והיא מקבלת אשראי בנקאי בלבד. נמשיך לעקוב אחר התפתחות מצבה הפיננסי של החברה.
מותגים נוספים
בתחום זה החברה אינה שוקטת על שמריה ורוכשת/מוסיפה מותגים לפעילותה:
C&K
בחודש מאי חתמה החברה על חוזה עם חברת Cַ&K, חברת אופנה בינלאומית למוצרי הנעלה, תיקים ואביזרים לנשים.החוזה מעניק לחברה זיכיון בלעדי להקמת רשת חנויות בישראל למכירת מוצרי C&K. החברה מעריכה כי מכירות המותג בישראל יחלו ברבעון הראשון של שנת 2015, וכי ההשקעה בהון החוזר (מלאי ואשראי ללקוחות בניכוי אשראי ספקים מ C&K) במהלך שמונה שנות ההפעלה הראשונות תסתכם ב-30 מ' ש"ח.
יאנגה בע"מ
החברה עומדת לרכוש מחצית מחברת יאנגה בע"מ העוסקת באופנת בוטיק לנשים בסגנון וינטג'/רומנטי ומפעילה כיום 7 חנויות בישראל.החברה תשקיע בעסקה 3.5 מ' ש"ח.
מכירות יאנגה בשנת 2013 הסתכמו ב-12 מ' ש"ח ובמחצית הראשונה של 2014 ב-8 מ' ש"ח. הרווח הנקי בתקופות אלה הסתכם ב-1.5 מ' ש"ח ו-1 מ' ש"ח בהתאמה.
נייקי
בתגובה לכתבה שפורסמה בעיתון "גלובס" אישרה החברה כי מתנהלים מגעים עם חברת נייקי לבחינת אפשרויות שיתוף פעולה ביחס לפעילות בישראל.
מקריאת הכתבה בגלובס עולה כי הנושא אינו פשוט כלל: כיום פועלות בישראל 27 חנויות של המותג נייק, המופעלות על ידי לא פחות מ-7 זכיינים. המגעים מתנהלים אפוא במקביל מול חברת נייקי והזכיינים, ויש להניח כי קבלת הזיכיון תהיה כרוכה בתשלום לזכיינים.
השוואת נתוני חברות האופנה המובילות
להלן השוואת התוצאות העסקיות של החברות פוקס, קסטרו וגולף במחצית הראשונה של 2014, באלפי ש"ח:
- |
פוקס |
קסטרו |
גולף |
מכירות: |
514,445 |
419,149 |
339,227 |
רווחיות גולמית: |
60.9% |
58.8% |
60.6% |
רווח תפעולי: |
32,658 |
25,920 |
30,346 |
רווחיות תפעולית: |
6.3% |
6.2% |
8.9% |
רווח נקי לבעלי המניות: |
31,134 |
21,115 |
23,346 |
שווי שוק (במליוני ש"ח): |
1,098 |
546 |
458 |
שינוי מתחילת השנה: |
14.7%- |
8.3%- |
2.7% |
מכפיל רווח (12 חודשים אחרונים): |
13.4 |
12.1 |
9.4 |
שורה תחתונה
המחצית הראשונה של השנה ככל הנראה לא מייצגת את תוצאותיה העסקיות של השנה, אולם גם הרבעון השלישי נפגע בעקבות מבצע צוק איתן, כך ששנת 2014 כולה תהיה עם השפעות חד פעמיות.
בעולם האופנה פוקס נחשבה לחברה סולידית יותר המוכרת מוצרי "בייסיק" ופחות חשופה למחזורי עסקים. בשנים האחרונות הוסיפה החברה מותגים רבים לעסקיה והיא ממשיכה בכיוון זה במרץ רב, כך שהיא בעלת סיכונים עסקיים דומים לחברות האופנה האחרות.
הצמיחה המהירה בעסקיה של פוקס נעצרה השנה, ויתכן שהשוק מבין זאת. ביטוי לכך הוא הקפאון במספר חנויות פוקס ביחס לתכנית הפיתוח שהוצגה בשנה שעברה.
העליה החדה בעלויות התפעול הקבועות ושל חלקן היחסי במחזור, היא סיוט של כל חברה קמעונאית הנושאת בהוצאות של החזקת סניפים וכן של מרכיב מסוים של שכר, ללא קשר להיקף המכירות. עם זאת, יש להמתין לנתוני השנה כולה - יתכן שההשקעה ברכוש קבוע אינה פרופורציונלית לאורך השנה כולה.
ההתפתחויות העסקיות השנה והירידה במחיר המניה מדגימים כי פוקס היא חברה איכותית, אך צמיחתה אינה מובטחת בכל שנה. מחיר המניה הוא סביר, אך ההשקעה בה מתאימה עתה לרצים למרחקים ארוכים ולא למחפשים רווח מהיר.
סקירה זאת מהווה הבעת דעה בלבד, אינה בבחינת יעוץ להשקעה בניירות ערך, והכותב אינו בעל רישיון לייעוץ בתחומים הנסקרים.על כל החלטת השקעה להתקבל בהתחשב בנתוניו האישיים של כל משקיע.נכון למועד הסקירה הכותב אינו מחזיק בניירות ערך הנסקרים, ועשוי מפעם לפעם לקנות ולמכור ניירות ערך אלה.נתוני הסקירה נכונים למועד פרסומה.בקריאת הסקירה נותן הקורא את הסכמתו לתנאי השימוש באתר.