בהנפקה המשנית מכרה חברת גל-עם בבעלות קבוץ מענית 1.9 מ' מניות בתמורה של 53.2 מ' דולר. XT Group בבעלות עידן עופר ואודי אנג'ל מכרה 1.18 מ' מניות בתמורה ל-33 מ' דולר. לאחר הצעת המכר מחזיקה גל-עם ב-21.2% ממניות אנזימוטק וחברת XT ב-8.7%.
במקביל למכירות היו מספר רכישות על ידי מוסדיים. הבולטת ביותר היתה של קרן הגידור Paulson & Co אשר החזיקה ערב הרכישה ב-1.73 מ' מניות. הקרן רכשה 2.4 מ' מניות נוספות ושלמה עבורן 67.2 מ' דולר (שווין של מניות אלה כיום הוא כ-22 מ' דולר).
לאחר ההצלחה המסחררת וה- Unloading של בעלי השליטה באו שני הרבעונים הראשונים של 2014 ומנית אנזימוטק התרסקה.תוצאות מאכזבות ותיקון כלפי מטה ב-Guidance ברבעון הראשון, ותוצאות קטסטרופליות ממש ועדכון נוסף כלפי מטה של ה-Guidance גם ברבעון השני הורידו את מנית אנזימוטק למחיר של 9.07 דולר כיום.
פעילות החברה
אנזימוטק, הינה חברה ביו - טכנולוגית, המפתחת ומייצרת תוספי מזון ומרכיבים תזונתיים מבוססי ליפידים (שומנים), לשימוש בשני תחומי פעילות עיקריים: תזונה ופארמה. לחברה כ-15 מוצרים המשווקים ב-30 מדינות ברחבי העולם. במחצית הראשונה של השנה היוותה פעילות התזונה 92% מפעילות החברה על בסיס איחוד יחסי, ופעילות הפארמה היוותה 8%.
לאנזימוטק שלוש קבוצות מוצרים עיקריות, כולן בתחום תוספי התזונה:
Krill oil - קריל הינם יצורים ימיים זעירים אנרגטיים עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, המשמשות ביצור של מוצרים אלה.
InFat - תחליפי חלב אם .
Sharp PS - מוצרים המופקים מסויה המשמשים לטיפול בהפרעות קשב ורכוז ובבעיות קוגניטיביות.
ראו נתונים כספיים של מכירות מוצרים אלה בהמשך הסקירה.
מכירות החברה הן B2B - ליצרנים או למשווקים הנושאים שמות מותג משלהם או מייצרים עבור אחרים.החברה אינה מוכרת לצרכן הסופי.
פעילותה של החברה בתחום תוספי המזון המיועדים לתחליפי חלב אם מבוצעת באמצעות Advanced Lipids, שותפות שווה (JV), עם חברת AarhusKarlshamn השבדית ( AAK ), יצרנית גלובלית של שמנים יחודיים. בדוחות הכספיים מציגה החברה את פעילות ה-JV בשיטת האקוויטי, דהיינו רק את חלקה ברווחים, בשורה אחת. עם זאת, בדיווח המגזרי מוצגות המכירות והרווח הגולמי בשיטת האיחוד היחסי בה מוצג חלקה של החברה במכירות, עלות המכר והרווח הגולמי של השותפות (ראה להלן בטבלת תמצית התוצאות העסקיות).
פעילות הפארמה של החברה היא של מזון רפואי הנושא את שם המותג Vaya, המתאים לסובלים מבעיות של עודף שומנים בדם, חוסר איזון בשומנים הקשור לבעיות קשב ורכוז אצל ילדים, ובעיות זכרון בגיל מוקדם אצל מבוגרים.יעילותם ובטיחותם של מוצרי החברה בפעילות הפארמה צריכים להיות מוכחים באמצעות מחקרים קליניים, אולם אינם מחייבים תהליך ממושך ויקר הנדרש באישור של תרופות.
עיקר מכירות מוצרי הפארמה הוא בארה"ב באמצעות אנשי מכירות של החברה וסיטונאים של מוצרים רפואיים.
תמצית התוצאות העסקיות
להלן תמצית התוצאות העסקיות לפי תחומי פעילות על בסיס איחוד יחסי, באלפי דולר:
תחומי הפעילות |
H1/14 |
H1/13 |
Q2/14 |
Q2/13 |
2013 |
2012 |
תזונה - מכירות |
32,463 |
32,173 |
10,046 |
16,531 |
76,167 |
44,380 |
רווח גולמי¹ |
14,880 |
12,275 |
4,656 |
6,272 |
30,363 |
17,083 |
רווחיות גולמית |
45.8% |
38.2% |
46.3% |
37.9% |
39.9% |
38.5% |
רווח תפעולי² |
8,009 |
6,697 |
1,448 |
3,276 |
17,354 |
9,233 |
רווחיות תפעולית |
20.8% |
20.8% |
14.4% |
19.8% |
22.8% |
20.8% |
Adujsted Ebitda ³ |
9,152 |
7,393 |
1,907 |
3,636 |
18,769 |
10,537 |
Vaya - מכירות |
2,762 |
1,896 |
1,457 |
1,012 |
4,444 |
1,832 |
רווח גולמי¹ |
2,025 |
1,341 |
1,087 |
693 |
3,189 |
1,244 |
רווחיות גולמית |
73.3% |
70.7% |
74.6% |
68.4% |
71.8% |
67.9% |
רווח תפעולי² |
(1,627) |
(1,593) |
(796) |
(747) |
(2,831) |
(3,393) |
Adujsted Ebitda ³ |
(1,514) |
(1,521) |
(742) |
(715) |
(2,695) |
(3,275) |
1. ללא הוצאות המבוססות על תשלום באמצעות מניות (share based compensation expense).
2. ראה הערה (1) וכן ללא הוצאות הקשורות להצעת המכר בחודש 000.
3. ראה הערות (1) ו - (2) וכן ללא פחת והפחתות.
לחברה שלושה מוצרים בתחום התזונה אשר היוו בשנים 2012 ו- 2013 כ-70% מסך המכירות של החברה על בסיס איחוד יחסי. להלן מכירות מוצרים אלה באלפי דולר:
המוצר |
2013 |
2012 |
Krill oil |
34,926 |
18,841 |
InFat |
16,666 |
8,183 |
Sharp PS |
5,248 |
4,978 |
סה"כ מכירות |
80,611 |
46,212 |
החברה אינה מפרסמת נתוני מכירות אלה בדוחות הרבעוניים.
הגידול במכירות שמן קריל ב-2013 נבע בעיקר מגידול במכירות לארה"ב כתוצאה מגידול בביקוש למכירות אומגה 3.הגידול המכירות של ה- InFat נובע מהגידול בביקוש בעיקר בסין.
אולם, כל זה הסטוריה.
ברבעון השני התהפכה המגמה. הירידה במכירות מוצרי התזונה נבעה בעיקר מירידה במכירות ה-Krill ברבעון השני ב-5.5 מ' דולר מתוך סך ירידה של כ-6.5 מ' דולר בתחום התזונה (על בסיס איחוד יחסי), כתוצאה מירידה בביקושים למוצרי אומגה 3 בארה"ב ובאוסטרליה.
הירידה במכירות בארה"ב נבעה מחולשה בשוק ובמכירות ללקוחות של המוצר הסופי, וכן מהגדלת כושר היצור על ידי היצרנים, ככל הנראה מתוך צפיה שהיתה להמשך הצמיחה בשוק.הגדלת כושר היצור גרמה ותגרום ללחץ על המחירים ולהגברת התחרות.
במקביל, לקוחות החברה בארה"ב צברו מלאים מתוך צפיה להגדלת המכירות, ומאחר ולא חל גידול במכירות, לקוחות אלה לא מזמינים מוצרים מהחברה או מזמינים פחות.
נראה כי חל שינוי גם בטעם הצרכנים - בשיחת הועידה בעקבות פרסום הדוח ציין מנכל החברה אריאל כ"ץ כי הקריל שנחשב לאורך תקופה ארוכה למוצר פרימיום כבר לא נחשב כיום לכזה.
באוסטרליה חלה ירידה במכירות כתוצאה מ recall של מוצרי קריל וירידה באמון הציבור במוצרים אלה.
החברה ציינה בדוח הרבעוני כי ה"רוח הנגדית" תמשיך להשפיע על החברה שני רבעונים נוספים לפחות והדבר מוצא ביטוי בתחזית לשנת 2014 (ראה להלן).
להלן תמצית התוצאות העסקיות של החברה, באלפי דולר, על בסיס אקוויטי:
- |
H1/14 |
H1/13 |
Q2/14 |
Q2/13 |
2013 |
2012 |
סה"כ - מכירות |
26,808 |
28,709 |
8,957 |
14,879 |
64,975 |
37,867 |
רווח גולמי |
16,545 |
13,471 |
5,554 |
6,923 |
32,865 |
18,052 |
רווחיות גולמית |
61.7% |
46.9% |
62.0% |
46.5% |
50.6% |
47.7% |
רווח תפעולי |
5,362 |
4,829 |
330 |
2,407 |
11,759 |
5,315 |
רווחיות תפעולית |
20.0% |
16.8% |
3.7% |
16.2% |
19.4% |
14.0% |
חלק החברה ברווחי ה-JV |
282 |
107 |
145 |
29 |
491 |
186 |
רווח נקי |
5,491 |
4,690 |
381 |
2,346 |
11,395 |
4,782 |
למרות הירידה החדה במכירות הרבעון השני בשיעור של 40% (!) אשר נבעה כמעט כולה מירידה במכירות Krill oil, הרווח הגולמי ירד ב-20% "בלבד" כתוצאה מהשיפור ברווחיות הגולמית, אשר נבע מהשלמת קו למיצוי עבור ה-Krill oil ומהתיעלויות תפעוליות נוספות, וכן מגידול בחלקם היחסי של מוצרי InFat ו- Vaya.
למרות הירידה החדה במחזור ההוצאות התפעוליות דוקא עלו ב-16%. למעשה, עלו כל מרכיבי הוצאות התפעול - הוצאות מחקר ופיתוח, שיווק ומכירה, הנהלה וכלליות -
הוצאות מחקר ופיתוח עלו בשיעור מזערי אך חלקן במחזור עלה מ-10% ברבעון השני אשתקד ל-16.7% ברבעון השני השנה.
הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-12% כתוצאה מהגדלת כח האדם לקידום מכירות של תחום הפארמה בארה"ב. חלקן של הוצאות המכירה והשיווק במחזור עלה מ-11.4% ל-21.6%.
הוצאות ההנהלה והכלליות עלו ב-38% כתוצאה מהוצאות המחויבות מהיות החברה ציבורית (אשתקד עדיין לא היתה החברה ציבורית) ומהוצאות משפטיות הקשורות לנושאים הקשורים לפטנטים, ככל הנראה בעקבות סכסוך עם חברה מתחרה. חלקן של הוצאות ההנהלה והכלליות מהמחזור עלה מ-8.9% ל-20%.
Guidance
תחזית החברה לשנת 2014 עודכנה כבר ברבעון הראשון כלפי מטה ועתה עדכנה אותה החברה כלפי מטה שנית (נתונים במליוני דולר):
מכירות על בסיס הדוחות הכספיים (אקוויטי) :בין 46 מ' דולר ל- 52 מ' דולר.
מכירות על בסיס איחוד יחסי: בין 62 מ' דולר ל- 70 מ' דולר.
רווח נקי (Non-Gaap) : בין 8 מ' דולר ל-10 מ' דולר.
על בסיס ממוצע התחזיות המחזור ב-2014 על בסיס אקוויטי ירד ב-25%, המחזור על בסיס איחוד יחסי ירד ב- 18%, והרווח הנקי (Non-Gaap) ירד ב- 35%.
שורה תחתונה
תוצאות הרבעון השני ותחזית החברה ל-2014 מצביעים על התפתחויות שליליות ביותר ועל כך שהמחצית השניה של השנה אינה מבשרת שינוי לטובה.
בעיקר מדאיגה הירידה החדה במכירות Krill Oil והחשש שלא מדובר בהשפעת כושר היצור בלבד, אלא בשינוי בטעם הצרכנים ביחס לאומגה 3 אשר הוביל במקביל לגידול בהצע גם לירידה בביקוש.
שווי השוק של החברה, 200 מ' דולר, מבטא מכפיל רווח על ממוצע תחזית החברה לרווח Non-Gaap לשנת 2014 של 22.
מכפיל זה לכשעצמו אינו צריך להרתיע אם החברה תמשיך לצמוח בשנת 2015, אולם המצב נראה כיום שונה ועגום.
נמשיך לעקוב אחר החברה בצפיה לשינוי חיובי.
סקירה זאת מהווה הבעת דעה בלבד, אינה בבחינת יעוץ להשקעה בניירות ערך, והכותב אינו בעל רישיון לייעוץ בתחומים הנסקרים.על כל החלטת השקעה להתקבל בהתחשב בנתוניו האישיים של כל משקיע.נכון למועד הסקירה הכותב אינו מחזיק בניירות ערך הנסקרים, אך עשוי מפעם לפעם להחזיק בניירות ערך אלה.נתוני הסקירה נכונים למועד פרסומה.בקריאת הסקירה נותן הקורא את הסכמתו לתנאי השימוש באתר.